1. Kirjan luvussa esitellään parturin ja kampaajan työnkuva palvelukokonaisuuksien kolmena ulottuvuutena. Mitkä nämä ulottuvuudet ovat? Millaisia ammattitaitovaatimuksia nämä ulottuvuudet edellyttävät?
Palvelukokonaisuuksien kolme ulottuvuutta ovat työn suunnittelu, työn toteutus ja markkinointi ja arviointi. Kaikissa kolmessa vaiheessa tarvitaan asiakaspalvelutaitoja. Myös luovuus on tärkeä piirre, tosin eniten sitä tarvitaan työn suunnittelussa. Muita tarvittavia taitoja ovat avaruudellinen hahmoituskyky, ammattitaito ja -tietämys työssä käytetyistä tekniikoista ja tuotteista, matemaattiset taidot.
2. Mitä luovuudella tarkoitetaan kirjan mukaan?
''Kykyä luoda uutta tai yhdistellä vanhoja asioita uudella tavalla". Kampaajan työssä luovaksi osaksi ajatellaan kädentaidot, sorminäppäryys, muotojen ja värien sommittelutaito sekä kyky käsitellä hiuksia.
3. Miten luovuutta voi oppia? Miten luova ihminen suhtautuu epäonnistumisiin?
Tästä ei itseasiassa kirjassa juurikaan puhuta, mainitaan vain se että luovuuden oppiminen lähtee omasta halusta ja aivan kuten mikä tahansa taito sen oppiminen vaatii aikaa ja oma-aloitteisuutta. Tämä pitää paikkaansa - jos luovuus ajatellaan kuten edellisessä kysymyksellä määritelty - luovuuden voi oppia vain hyvien perustaitojen pohjalta. Esimerkiksi kampaajan työssä, kampauksen suunnittelu ja toteutus on luovaa, ja hyvän kampauksen totetus vaatii oikean tekniikan pohjalleen.
Luova ihminen ottaa opikseen epäonnistumisista ja etsii negatiivisista kokemuksista positiiviset puolet.
4. Muistele kampaamokäyntejäsi. Mieti, mitkä työvaiheet tai tapahtumat ovat mielestäsi osoittaneet parturi-kampaajan luovuutta?
Annan pääsääntöisesti kampaajalla tarkat toiveet siitä mitä tavoittelen, joka vie paljon tilaa kampaajan luovuudelta ja tilalle astuu lähinnä tekninen ammattiosaaminen. Kaksi kertaa olen antanut kampaajalle vapaammat kädet, toisen kerran leikkauksen ja toisen kerran kampauksen kanssa. Leikkauksen kanssa annoin ohjeeksi vain että lyhyt, ihan millanen vaan, ja kampauksen kanssa ainut ohje oli että sen tulisi asettua ''irokeesimaiseksi'' päälle. Leikkauksen kanssa luovuus näkyi alun suunnitteluvaiheessa ja viimeistellessä ja kampausta tehdessä läpi työn sillä kunnollista työsuunnitelmaa ei ollut.
5. Palvelu tapahtumana on aineeton; mitä sillä tarkoitetaan?
Palvelun tuloksena ei synny konkreettista tuotetta, jonka voisi esimerkiksi varastoida tai jälleenmyydä.
6. Miten kirjassa kuvataan hiusalan palvelua, mitä se sisältää?
"Hiusalalla palvelu on toimintasarjoja tai neuvontaa, joiden avulla asiakkaalle tarjotaan ratkaisua tämän hiuksiin liittyviin ongelmiin"
7. Mitä tarkoitetaan sisäisellä yrittäjyydellä?
Sitä että palkkatyössä oleva henkilö suhtautuu työhönsä yhtä intohimolla ja sitoutuneesti kuin omistaisi itse yrityksen.
8. Kirjassa kuvataan palvelun laadun osatekijät. Mitä nämä ovat? Kuvaile lyhyesti, mitä niillä tarkoitetaan.
Pätevyys, palveluntarjoajan ammattipätevyys ja käytettävät välineet ja tuotteet. Asenne, asiakaspalvelun laatu ja täsmällisyys. Saavutettavuus, palvelun sijainti, aukioloajat ja joustavuus. Turvallisuus, palvelu on riskitön tekijälle ja asiakkaalle, palveluntarjoajaan voi luottaa.
9. Mitä on etiikka? Mieti minkälaisia eettisen toiminnan periaatteita kampaamoissa tulisi noudattaa?
Etiikka on itseasiassa tutkimusala, joka tutkii moraalia ja siihen liittyviä kysymyksiä. Eettinen toiminta kampaamoissa voi esimerkiksi liittyä tuotevalintoihin - mistä tuotteet ovat peräisin ja kuinka ne on valmistettu, ja mistä ne on hankittu.
Hyvää pohdintaa!
VastaaPoista