Asiakaspalvelun vaiheet -tehtävä, osa 2

1. Asiakas muodostaa alkumielikuvan liikkeestä varatessaan aikaa tai jo harkitessaan varaavaansa aikaa. Mitkä kaikki asiat vaikuttavat tämän alkumielikuvan syntymiseen? Mikä on mielestäsi alkumielikuvan merkitys parturi-kampaamon kannalta?

Alkumielikuvan syntymiseen vaikuttavat yrityskuvaan eli imagoon vaikuttavat tekijät, kuten liikkeen maine, sijainti, sisustus, sosiaalinen media ja työntekijöiden ulkonäkö ja käytös. Mielestäni ensivaikutelma on äärimmäisen tärkeä, asiakkaat saattavat valita kampaamon puhtaasti sen julkisivun perusteella - näyttääkö paikka siltä että saisin sieltä tyylilleni sopivan kampauksen. Kampaaja myös toimii ikäänkuin omana käyntikorttinaan. Vaikka kaikki tietävät että kampaaja tuskin leikkasi itse omia hiuksiaan, hyvin laitetut ja hoidetut hiukset viestivät kampaajan olevan kiinnostunut alastaan ja luo luottamusta. 

Alkumielikuva on siis kriittinen uusien asiakkaiden hankinnassa - millä erotun joukosta ja saan asiakkaan joka pohtii kampaamojen välillä tulemaan juuri minun luokseni. 

2. Työmme tuote (palvelu, esim. hiustenleikkaus, värjäys, hoitokäsittely) voidaan jakaa kolmeen vaiheeseen
* työn suunnittelu
* toteutus
* markkinointi ja arviointi

Työn suunnitteluvaiheessa tulisi syntyä asiakkaan kanssa yhteinen tavoitekuva työn lopputuloksesta. Millaista tietoa ja ymmärrystä parturi-kampaaja kirjan mukaan tarvitsee selviytyäkseen suunnitteluvaiheesta?

Kirjan mukaan suunnitteluvaiheessa parturi-kampaaja tarvitsee vuorovaikutustaitoja ymmärtääkseen mitä asiakas tarkoittaa, mikä on hänen käsityksensä kauneudesta sekä kommunikoidakseen hänen kanssaan käyttämättä liian vaikeaa ammattisanastoa jota asiakas ei ymmärrä. 
Kuvanluku- ja sommittelutaitoja ymmärtääkseen ja yhdistelläkseen eri muotoja ja värejä sopivalla tavalla ja suunnitellakseen niistä toimivan kokonaisuuden.
Mielikuvitus ja avaruudellinen hahmottamiskyky jotta kampaaja pystyy kuvittelemaan miltä haluttu hiustyyli näyttää sekä millainen hiustyyli asiakkaalle parhaiten sopisi. 


Millaisia apuvälineitä voi käyttää työn suunnitteluvaiheessa?

Työstä voi tehdä kirjallisen suunnitelman johon piirretään muoto- ja kehälinjat sekä työjärjestys. Suunnitteluvaiheessa myös suurena apuna ovat kuvat joita asiakas esittää kampaajalle, niiden avulla kampaajan on helpompi ymmärtää tarkasti millaisen mallin asiakas haluaa ja mihin asiakas haluaa erityisesti huomiota kiinnitettävän. Värjäyksen yhteydessä voidaan käyttää erilaisia värikarttoja. 

3. Mitä mielestäsi tulee ottaa huomioon parturi-kampaajan ja asiakkaan välisssä vuorovaikutuksessa, jotta he voivat ymmärtää toisiaan palvelutilanteissa?


Ensinnäkin kampaajan tulee välttää käyttämästä liian hankalaa ammattisanastoa joita asiakas ei mahdollisesti ymmärrä, tai ymmärtää sen väärin. Kuvat ovat oikein hyvä apu kommunikoinnissa, koska silloin molemmat ainakin näkevät mistä puhutaan eivätkä vain muodosta mielikuvaa lopputuloksesta. Muita tärkeitä seikkoja kampaajan ja asiakkaan välisessä vuorovaikutuksessa ja ovat olla kohtelias ja kunnioittava toista osapuolta kohtaan ja muistaa, että vaikka asiakas ja kampaaja voivat viettää pitkiäkin aikoja yhdessä kyseessä on aina palvelutilanne ja keskustelu tulee harkita sen mukaan. 

Kommentit

Lähetä kommentti