Työpaikkaohjaajan haastattelu

Yksi tehtävä oli haastatella työssäoppimispaikalla työskentelevää kampaajaa joten here we go !

1. Yritys, kysy yrityksen historiasta, millaisia palveluja yritys tarjoaa, millaisia asiakkaita siellä käy eli kenelle suunnattu, miten markkinoi, mitkä ovat tärkeimmät toimintaperiaatteet ja työntekijöiden pelisäännöt yrityksessä.


Kampaamo on perustettu 11 vuotta sitten. Asiakkaina käy ihan kaikenlaisia ihmisiä lapsista vanhuksiin, osa on käynyt jo liikkeen alkuajoista lähtien. Myös opiskelijoita käy paljon asiakkaina koska ennen klo 12 alkavista ajoista saa opiskelija-alennuksen. 
Tärkein toimintaperiaate on se, että asiakas palvellaan niin hyvin että asiakas tulee uudelleen. Saman katon alta saa lähes kaikki palvelut, kun on kauneushoitola samassa. "Ennen tehtiin suihkurusketuksiakin tuossa varastohuoneessa!"

2. Työpaikkaohjaajan oma työhistoria, kysy milloin ja miten päätyi alalle, missä liikkeissä on työskennellyt, miten kouluttautunut, millaisia ajatuksia alan nykyhetkestä ja tulevaisuudesta.


Lukiossa oli ahkera laittamaan ystävien hiuksia ulos lähtiessä ja sitten piti välivuoden. Välivuoden aikana selvitti, että Jyväskylässä voi opiskella parturi-kampaajaksi ylioppilaspohjaisella linjalla ja haki tänne. Harjoittelun kautta päätyikin tähän samaan liikkeeseen töihin ja ollut tässä koko uran. 
Muita koulutuksia on käynyt LCN:än kynsikoulutuksen ja hetken tekikin kynsiä liikkeen tiloissa, muutoin työpaikan tarjoamia ja järjestämiä koulutuksia vuosittain kuten KC professionalin värikoulutukset ja Sassoonin koulutus useita vuosia sitten. 

11 vuoden aikana ala on muuttunut vaativammaksi, kun asiakkaiden toiveet on paljon hankalampia toteuttaa ja vaatii uusia tekniikoita. Asiakkaiden toiveiden myötä alan on ollut pakko kehittyä ja esimerkiksi kouluissa opiskellaan nykyään selvästi vaikeampia tekniikoita kuin aikoinaan, eikä tehdä vaan perusvärejä ja peruspermanentteja. 

3. Parturi-kampaajan ominaisuuksia, kysy, mitkä työpaikkaohjaajasi mielestä ovat hyvän parturi-kampaajan ominaisuuksia, mitä alalla menestyvältä parturi-kampaajalta edellytetään.


Parturi-kampaajan tärkeitä ominaisuuksia on into kehittyä, koska alalla vaaditaan jatkuvaa itsensä kehittämistä eikä kampaaja ikinä valmistu oikeasti. Jokaisesta asiakkaasta voi oppia jotain uutta. Asiakaspalvelutaidot on myös tärkeässä roolissa, sillä asiakasta pitäisi osata lukea ''koska ei siitä muuten voi tulla mitään''. Tärkeää on toki myös ihan vaan olla hyvä - eli leikata ja värjätä hyvin . 

4. Ajankohtainen tyyli ja muoti, kysy mitä hiuksiin tehdään liiketyössä leikkauksissa, värjäyksissä ja kampauksissa, mikä on muotia tällä hetkellä.


Tällä hetkellä muodissa on vaaleat värit joita pyydetään jatkuvasti. Alan lehtien mukaan muotiin on tulossa ''likainen ruskea'', eli tummemman sävyinen balayage-värjäys. Myös raitoja tehdään paljon, ne ovat aina muodissa tavalla tai toisella. Leikkauksissa suosiossa on selkeät linjat. Vähän aikaa sitten takatukat oli kova juttu, mutta ohjaaja ei muista tehneensä yhtäkään vaikka ihan muodikasta porukkaa liikkeessä asiakkaana käykin. 

Mieluiten hän tekee väri+leikkaus -kokonaisuuksia nimenomaan naisille. 

Kommentit